I dette blogindlæg giver eVidenCenter et bud på, hvordan AMU-udbyderne i praksis kan overholde reglerne for fjernundervisning Med ministeriets nye videndelingsforum for VEU og den netop gennemførte ansøgningsproces til pulje til etablering af samarbejdsmodeller om digitale undervisningsforløb på VEU er der igen kommet fokus på mulighederne for at udbyde fjernundervisning…
Dec
04
Nov
07
Løsningen på, at skærmlæsning forringer læseevnen, er ikke at forhindre skærmlæsning, men at lære eleverne at læse på skærm og støtte dem i denne læseform. En stor nyhed de seneste uger har været, at den øgede brug af skærme til læsning gør eleverne til dårligere læsere. Årsagen er offentliggørelsen af…
Jun
12
eVidenCenter bidrog med et indlæg på dette års konference i Netværk for Netbaserede Uddannelser. Konferencen blev åbnet af Etienne Wenger, der med sit oplæg Social theory goes online, udbyggede sin situeret læringsteori og argumenterede for, at en nuværende tredje fase af hans egen teori bør fokusere på identitetsskabelse som omdrejningspunktet for læring i det 21 århundrede.…
Jun
05
– visualisering i læreprocesser er en mulighed for at imødekomme denne gruppe elever National Sprogscreening af EUD-elever har siden 2015 været anvendt på erhvervsskolerne til screening af flere end 60.000 EUD-elever, der netop er startet på en erhvervsuddannelse. Screeningen peger på, at op til 25% af de nyoptagne elever har…
Mar
22
It i undervisningen er et centralt emne i den aktuelle uddannelsesdebat: Alle skal kunne anvende, begribe, skabe og lære med it. Hvor de tre første mål handler meget om, hvad man skal lære, handler det sidste mål mere om, hvordan man skal lære. Den definition på it i undervisningen, der…