I dette blogindlæg giver eVidenCenter et bud på, hvordan AMU-udbyderne i praksis kan overholde reglerne for fjernundervisning
Med ministeriets nye videndelingsforum for VEU og den netop gennemførte ansøgningsproces til pulje til etablering af samarbejdsmodeller om digitale undervisningsforløb på VEU er der igen kommet fokus på mulighederne for at udbyde fjernundervisning på AMU-området. Hensigten er bl.a. at styrke fleksibiliteten i efteruddannelsesmulighederne. Det er imidlertid en generelt udbredt opfattelse, at regelsættet på AMU-området reelt hindrer muligheden for at udbyde AMU som fjernundervisning.
AMU-udbyderne er især usikre på dokumentationskravene, herunder især dokumentationskravene i forhold til deltageraktivitet, da ministeriet ikke nærmere har specificeret kravene til dette.
eVidenCenter har derfor været i en dialog med ministeriet om dette. Ministeriet oplyser den 29/11 2019 i en mail: ”at der ikke er fastsatte formkrav skyldes bl.a., at opfølgningen kan ske på mange forskellige måder, herunder som digital kontakt/chat, via videomøde-system, telefonisk etc.”
Institutionsvejledningen på området, der foreligger i en ny udgave fra marts 2019, omhandler i afsnit 4.3.6 specifikt fjerundervisning, og det fremgår her, at dokumentation i forbindelse med fjerundervisning (herunder fjernudervisningsperioder i blended learning) omfatter:
- Dokumentation for, at der er tilrettelagt undervisning under hele uddannelsens varighed: ”der skal være planlagt læringsaktiviteter i hele forløbet”
- Dokumentation for, at der er foregået undervisning under hele uddannelsens varighed og at den enkelte deltager er aktiv heri: ”der er brugt lærertid svarende til den normerede varighed, og det skal kunne dokumenteres, hvad lærerens tid er brugt til.” og ”logning af online aktivitet for de enkelte kursister”.
Der er altså overordnet to dokumentationskrav omfattende henholdsvis tilrettelæggelsen og gennemførelsen.
eVidenCenters Certificering af e-læringsforløb er udformet, så den enkelte AMU-udbyder gennem ordningen kan sikre sig, at dokumentationen for tilrettelæggelsen af forløbet opfylder kravene.
Dokumentationskravet til gennemførelsen omfatter krav til både registrering af lærerens arbejde og af den enkelte kursists aktivitet.
Kravene til registrering af lærerens arbejdstid kan ske i skolernes sædvanlige registreringssystemer fx ved skemalægning. Kravene til dokumentation af, hvad lærerens tid er brugt til, er ikke nærmere specificeret. Men det vil være naturligt at knytte denne dokumentation op på de planlagte læringsaktiviteter, således at læreren angiver, hvor lang tid der er anvendt på hver enkelt af disse. Fx i en særlig kolonne i en forløbsplan for fjernundervisningen med et link til det digitale rum, hvor resultatet af lærerens arbejde er fastholdt. Husk også at selve dokumentationsarbejdet er en del af den tid læreren bruger på uddannelsen.
Registrering af deltageraktivitet
Ministeriet oplyser i ovennævnte mail, at ”kontrol udelukkende med afsæt i opgaveafleveringer, hvor hver opgave er fastsat til at vare x antal timer, udgør ikke tilstrækkelig dokumentation for, at deltagerne er aktive det pågældende antal timer på kurset. I forbindelse med fjernundervisning og blended learning skal skolen derfor sørge for at iværksætte tiltag, der sikrer, at de enkelte deltagere har været beskæftiget med undervisningen i den fulde tid. Det kan fx være ved hjælp af digitale værktøjer, der matcher det digitale undervisningsmateriale, og som registrerer tidsforbrug.”
De fleste fjernundervisningsforløb gennemføres på læringsplatforme, der tilbyder forskellige relevante registreringsmuligheder fx antallet af deltagernes indlæg i asynkrone dialogaktiviteter, digitale test (quizzer), der fastholder deltagerens opmærksomhed ved videopræsentationer, svar på refleksionsspørgsmål under webinarer, kædeafleveringer, hvor deltager og lærer skriver opgaveløsning, feedback, genovervejelser og nye formuleringer i samme dokument (processkrivning) mv.
eVidenCenter har igangsat et arbejde, der kan give skolerne konkret inspiration til, hvordan de kan sikre sig, at de enkelte kursisters deltagelse i de enkelte fjernundervisningsaktiviteter dokumenteres digitalt. Vi forventer at kunne udgive en sådan vejledning lige efter nytår. Indtil denne udgivelse er klar, kan der findes inspiration i udgivelsen ”Pædagogiske greb i fjernundervisningen”.
Ministeriet præciserer i øvrigt, at dokumentation af deltagerens undervisningsrelaterede aktiviteter, er både nødvendig af hensyn til skolens taxametertilskud og for at kunne registrere fravær ift. VEU godtgørelsesreglerne (jf. den gældende dispensation).
Opsummering af reglerne
Herunder opsummeres institutionsvejledningens regler for tilrettelæggelse af fjernundervisning på AMU-området:
Form:
- Fjernundervisning er defineret som: Kursister og lærer kan ikke uden brug af tekniske hjælpemidler se eller høre hinanden
- Undervisningen foregår typisk via nettet ved e-mail, et konferencesystem, i et virtuelt klasseværelse eller lignende
- Undervisningen kan være asynkron, hvor kursisten deltager på tidspunkter, hvor læreren ikke underviser eller synkron, hvor kursister og lærer kommunikerer direkte med hinanden
Tilrettelæggelse:
- Der skal foregå løbende dialog og aktivt samspil mellem deltager og lærer i hele undervisningstiden
- Læreren skal have skærpet opmærksomhed på, hvordan den enkelte kursist når uddannelsens mål
- Læreren skal være aktivt opsøgende i forhold til den enkelte kursist
- Læreren skal kunne følge den enkelte kursist via krav til kursistens studieaktivitet fx i form af mail, deltagelse i konferencesystem eller lign.
- Der skal være planlagt læringsaktiviteter i hele forløbet
- Undervisningen skal afsluttes med en prøve
Bedømmelse:
- Kursisten skal bedømmes i forhold til AMU-målet for den pågældende uddannelse
- Hvis der foreligger en centralt godkendt prøve til uddannelsen, skal denne anvendes
- Prøven kan afholdes som fjernundervisning (jf. definitionen ”Kursister og lærer kan ikke uden brug af tekniske hjælpemidler se eller høre hinanden”)
- Ved prøver afholdt som fjernundervisning, kan anvendes en særlig prøve til brug for fjernundervisning, hvis en sådan er udviklet af efteruddannelsesudvalget
- Ved prøver afholdt som fjernundervisning, skal uddannelsesinstitutionen sikre, at besvarelsen/løsningen af prøveopgaven er kursistens egen og selvstændige besvarelse/aflæggelse.
Afholdelse:
- Fjernundervisning betragtes som udgangspunkt som afholdt på det sted, hvor læreren opholder sig
- Hvis skolen har taget initiativ til at samle en gruppe deltagere, der fjernundervises, betragtes dette samlingssted også som afholdelsessted
- Samling i private hjem er undtaget
- Tilsyn skal have adgang til afholdelsessteder