Nyheder

Detailhandelsuddannelsen i front med Virtal Reality

Elever på detailhandelsuddannelsen kommer snart til at kunne arbejde med butiksdrift, salg og visuel merchandising i Virtual Reality (VR).  eVidenCenter har netop opnået støtte fra Region Midtjylland til et VR-projekt i samarbejde med Aarhus Business College, Viden Djurs og Dansk Supermarked Group.  Projektet resulterer bl.a. i

– en model for kompetenceudvikling af undervisere, der ønsker at anvende Virtual Reality i undervisningen
– et koncept for anvendelse af Virtual Reality (VR) som læringsteknologi i forbindelse med praksisorientering
– en konkret VR-implementering hvor elevernes kompetencer inden for fx spacemanagement og visual merchandising udvikles i det uddannelsesspecifikke fag detailhandel
– en perspektivering af VR som undervisningsteknologi på erhvervsskolerne og i detailhandelsbranchen

Computer spil skal klæde elever på til fremtiden

40 danske skoler får nu mulighed for at deltage i et forskningsprojekt, der sætter fokus på at øge elevernes motivation og styrke deres kompetencer ved at inddrage spilredskaber som Minecraft eller Scratch i undervisningen.

Læs artiklen her

Til inspiration: Praktisk hæfte om mindmapping

Underviser og studievejleder Anette Dalskov (anda) har været så venlig at lade sig interviewe om inddragelse af det digitale mindmapping-værktøj MindMeister i undervisningen. Det har resulteret i udarbejdelsen af et praktisk inspirationshæfte –  til glæde for andre undervisere. Eksemplerne og rådene til inddragelse af MindMeister i undervis­ningen er baseret på Anettes egne erfaringer.

Hæftet indeholder beskri­velser af konkrete samarbejds- og idégenereringsaktiviteter i undervisningen, hvor aktiviteterne er understøttet af MindMeister. Et særligt fokus i hæftet er på understøttelsen af kollaboration mellem eleverne i arbejdet med det faglige indhold.

Læs hæftet her: Mindmapping

Kan computerspil forbygge ulykker?

Ved hjælp af et computerspil, har man på byggepladsen i Gødstrup bragt antallet af arbejdsulykker langt ned under landsgennemsnittet.

Se indslaget her.

Pædagogiske greb i fjernundervisningen

Denne guide indeholder en række erfaringsbaserede råd til rollen som fjernunderviser. Fjernundervisningen tilbyder en række
muligheder men også en række udfordringer i praksis, bl.a. i forhold til rollen som underviser på online forløb. I denne guide
har en række erfarne fjernundervisere fra forskellige uddannelsesinstitutioner udvalgt praktiske råd til kolleger.

Rådene er baseret på erfaringer fra praksis og er udvalgt som centrale råd til at etablere en god pædagogisk praksis i fjernundervisningen.
Rådene centrerer sig særligt om underviserrollen og de pædagogiske greb, der kan tages i fjernundervisningen med
henblik på at skabe så gode rammer som muligt for både målgruppen, forløb og vejledning.

Redaktør og forfatter: Daniella Tasic Hansen
Layout: Rune Holm Hjørringgaard
Design: Anne Sofie Holm Sandgaard
Med bidrag fra: Alan Amstrup, Anne Vollen Rafn, Chanett Dichmann Karlsen,
Lise-Lotte Laursen, Chresteria Neutzsky-Wulff, Hanna Weichert Hjorth.

Find hæftet her

Der er brug for nye kompetencer hos lærerne

Underviserne skal kunne bringe sig selv i spil i gabet mellem de digitale muligheder og elevens læringsproces, skriver centerchef på eVidenCenter, Michael Lund-Larsen.

“Det nytter ikke noget at give den samme forklaring, hvis eleven ikke forstår forklaringen. Ikke desto mindre anviser mange digitale læremidler muligheden for at ”spole tilbage og se igen og igen” som eneste differentieringsform.”

Læs dette debatindlæg på Altinget.

Matematik er mere end træningsopgaver

Så er evalueringsrapporten for Billund Builds Energy tilgængelig.

eVidenCenter har haft den fornøjelse at evaluere projektugen “Billund Builds Energy” for Børnenes Hovedstad i Billund Kommune.
Et spændende projekt med omdrejningspunkt i den åbne, legende og eksperimenterende tilgang til læring. Rapporten tager udgangspunkt i praksis, hvor det ses, hvordan mangfoldige eksempler på aktiviteter og positioner for de fagprofessionelle, forberedelse, rammesætning, roller og praktiske forhold påvirker den åbne, legende og eksperimenterende tilgang på institutionerne og i projektugen generelt.

Se rapporten og anbefalinger til videre arbejde og udvikling i forhold til åbne læreprocesser samt Billund Builds konceptet her

Kan vi lære eleverne at begribe informationsteknologi?

Digitale læremidler er udbredt i folkeskolen, men få steder eksperimenterer eleverne med både det, de skal lære, og den måde det sker på“, skriver Michael Lund-Larsen bl.a. i dette debatindlæg på Altinget. Men problemstillingen er også relevant på ungdomsuddannelserne.