For første gang i 5 år stiger AMU-aktiviteten. 14% af stigningen skyldes flere deltagere på kurser i bæredygtighed og grøn omstilling – et område der i sig selv har 10-doblet kursusaktiviteten de seneste 5 år. Derfor bør VEU-trepart sikre at AMU-skolerne kan fortsætte denne udvikling. Når VEU-trepartsforhandlingerne om kort tid…
Jun
06
Mar
24
Indsatsen for grøn omstilling skal rettes mod både forbrugeren og forbrugsproduktionen[1]. Og det kræver efteruddannelse i virksomhederne og udvikling af uddannelserne. Derfor er en helt presserende opgave at kompetenceudvikle underviserne, så omstillingsprocessen kan igangsættes. 2,9 mio. danskere eller halvdelen af befolkningen er i arbejde og skal derfor efteruddannes til at…
Dec
02
Få nu Uddannelse for Bæredygtig Udvikling med i regeringsgrundlaget! I november måned registreredes for første gang nogensinde 2,9 mio. personer tilknyttet det danske arbejdsmarked. Det er det hidtil højeste antal og udgør præcis 50% af den danske befolkning, der netop nu er på 5,8 mio. Denne halvdel af befolkningen bidrager…
Sep
20
Voksen- og efteruddannelsessystemet skal sikre, at voksne gennem livslang læring til enhver tid har den viden, færdigheder og kompetencer, der er nødvendige for samfundets omstilling til en bæredygtig udvikling. Sådan lyder det i kapitlet om Voksen- og efteruddannelse for bæredygtig udvikling, som netop er afleveret i rapporten På vej mod…
May
11
Hvis VEU-systemet skal bidrage til bæredygtig omstilling, skal der udvikles nye undervisningsformater, hvor undervisningen opbygger deltagernes handlekompetencer i autentiske situationer. Det forudsætter virksomhedernes aktive medvirken samt mere fleksible rammer for tilrettelæggelse. Handlekompetencer er et begreb, der har været knyttet til bæredygtighedsområdet siden 90’erne, og som de seneste år har fået…