Coronaen har haft negative konsekvenser for læringsudbyttet for eleverne. Derfor udtrykker lærerne (og eleverne) modstand mod virtuel undervisning, fordi virtuel undervisning er blevet synonym med den nød-fjernundervisning, som lærerne er blevet påtvunget under coronaen. Men modstanden gælder ikke anvendelse af e-læringsteknologi. For lærerne vælger gerne selv e-læringsteknologier, når deres erfaring…
Feb
12
Dec
14
Ingen ønsker den påtvungne fjernundervisning, som coronanedlukningen kræver. Men gymnasielærerformandens totale afvisning af at diskutere digital læring som et muligt professionelt metodisk og pædagogisk valg i undervisningen minder om fortidens maskinstormeri. Uh-ha-da en svada fra Thomas Kepler på Altinget[1] den 8. december om min holdning til e-læring. Thomas beskylder mig…
Dec
01
Hvis digitaliseringen ikke skal gå i stå, skal ungdomsuddannelserne erkende, at den nye undervisningsvirkelighed kræver konstant omstilling. Derfor skal undervisningen fremover bygge på det bedste fra både traditionel undervisning og digital læring. Corona skaber stadig uro i undervisningen, og skolerne må indstille sig på, at det er den nye normal.…
Oct
08
Knap har vi overstået en lang periode med total nedlukning af den fysiske undervisning, før situationen igen stiller lærere og skoler overfor helt nye typer af udfordringer, der indebærer undervisningsformer, som kun ganske få i uddannelsessystemet har erfaringer med. I foråret skulle lærerne omstille sig til nødundervisning udelukkende baseret på…
Sep
17
En fælles debatarena kan give en mere konstruktiv dialog om digital læring Coronakrisen afslørede, at debatten om brug af digital læring fortsat er påvirket af holdninger til teknologi og til ”modpartens” intentioner i højere grad end til muligheden for at anvende digital læring pædagogisk på linje med andre pædagogiske metoder.…