Balslev gør i Altinget[1] endnu et forsøg på at forsvare sin position som en af de førende modstandere af brugen af teknologi i undervisningen.
Men Balslev forholder sig ikke til, at man kun kan vurdere effekten af digital læring, hvis man ser på alle de tre elementer, der har betydning, når teknologi anvendes i undervisningen: den egentlige teknologi, det læringsmæssige indhold og den kontekst, hvori dette anvendes.
Balslev tager et element ud – nemlig teknologien – og den kan naturligvis ikke i sig selv lede frem til læring.
For os, der i praksis arbejder med digital læring, er det en grundlæggende erkendelse, at teknologi ikke kan opfattes som en enkel samlebetegnelse, når den anvendes i undervisningen. Der er fx afgørende forskelle i om teknologien er materiel eller immateriel eller en kombination, samt hvilke intentioner der ligger indlejret i teknologien. Det giver derfor ikke mening at tale generelt om teknologis læringseffekt.
Digital læring er en didaktisk proces, hvor målgruppe og læringsudbytte er styrende for hvilken teknologi, hvilket indhold og hvilke læringsformer og aktiviteter, der kan lede frem til at målgruppen opnår det tilsigtede læringsudbytte.
Balslev tager derfor et meget forsimplet udgangspunkt i sine påstande om effekten af digital læring, når han kun forholder sig til teknologi som et generelt begreb. Det kan man måske ikke fortænke en lægmand i, men det er betænkeligt når en forsker bruger sine forskningsresultater, der sikkert er sobre på sit eget område, til at understøtte sine personlige synspunkter på et meget bredere område end forskningen dækker.
Nødundervisningen under coronanedlukningen har givet lærerne erfaringer med tvungen brug af teknologi i undervisningen. Det har givet dem en indsigt i, hvad der dur, og hvad der ikke dur, når brug af teknologi ikke er en planlagt proces i deres undervisning. Og det har åbnet øjnene for de perspektiver, der kan være i at planlægge brugen af forskellige teknologier med funktioner og indhold, der kan bruges i læringsaktiviteter for den givne målgruppe i forhold til det læringsudbytte, der ønskes opnået. Derfor siger 7 ud af 10 lærere på ungdomsuddannelserne, at dele af deres fag egner sig til digital læring og 8 ud af 10, at de kan bruge disse erfaringer i deres fremtidige undervisning[2].
Disse erkendelser giver et helt nyt og unikt grundlag for at udvikle digital læring, hvor det giver mening. Det er derfor nu op til undervisningsministeriet og skoleledelserne at spille bolden.
Balslev har valgt at udkæmpe sin teknologikamp på sin helt egen bane – og så er det jo nemt at tro man laver mål. Men hvis man vælger en anden bane end den, modstanderen befinder sig på, kan man ikke vinde kampen!
Michael Lund-Larsen
Centerchef
eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring
Sønderhøj 9
8260 Viby J
Mobil: 2044 2040
e-mail: mll@aabc.dk
[1] https://www.altinget.dk/digital/artikel/balslev-evalueringer-af-digitalisering-peger-paa-baade-potentiale-og-kritik
[2] http://fjernundervisningstemperatur.dk
Bragt på Altinget den 17. august 2020. Læs mere her.