60% af lærerne på ungdomsuddannelserne har taget digital læring til sig som en ny idé om pædagogisk praksis, som de vil realisere i form af blended learning. Dette påvises i en ny forskningsartikel udgivet i tidsskriftet LOM[1]. De såkaldt digitalt innovative lærere peger selv på, hvilke erfaringer der kan videreføres i undervisningen under ”normale” omstændigheder.
Corona-nedlukningen med fjernundervisning fra foråret 2020 indebar en stejl læringskurve inden for digitalt medierede læringsformer for lærerne på ungdomsuddannelserne. Man kan sige, at den gav lærerne et kæmpe kompetenceløft på det digitale undervisningsområde, som det sandsynligvis ikke ville have være muligt at gennemføre så bastant og med så effektivt et resultat over så kort en periode.
Pædagogisk innovation kan forstås som det at få en ny idé om pædagogisk praksis og efterfølgende realisere den. Ideen behøver ikke at være ny i objektiv forstand, men implementeringen af den skal være ny for lærerne. I forskningsartiklen omfatter det ideen om blended learning, som de fleste lærere har hørt om, men som kun 17% havde førstehåndserfaringer med at tilrettelægge og gennemføre før de to bølger med coronaen.
Gruppen af digitalt innovative lærere, der er positive over for fjernundervisning og positive over for at overføre deres erfaringer fra corona-perioden udgør nu 60 % af lærerne på ungdomsuddannelserne ifølge undersøgelsen Fjernundervisningstemperatur, der omfatter 1866 lærere fra 55 ungdomsuddannelsesinstitutioner. Deres erfaringer er dokumenteret i omfattende fritekstsvar fra undersøgelsen.
Et væsentligt område, som de digitalt innovative lærere har opnået erfaringer med, er, hvad der bør gælde for rammesætning og organisering af læringsaktiviteter uanset om de gennemføres ved fysisk eller online tilstedeværelse og uanset om aktiviteterne er overvejende lærer- eller elevstyrede.
- Oplæg og instruktioner fra læreren eller i læringsmaterialerne kan med fordel overvejes ændret fra lærerstyrede fysiske tilstedeværelsesaktiviteter til onlineaktiviteter (ofte under betegnelsen Flipped Learning).
- Vejledning og stilladsering af den enkelte elev samt feedback kan med fordel overvejes ændret fra lærerstyrede fysiske tilstedeværelsesaktiviteter til onlineaktiviteter og i visse tilfælde også fra lærerstyring til elevstyring.
- Visse samarbejdsformer for eleverne, herunder processkrivning, dokumentdeling, kommunikation i forbindelse med feltstudier, skriftbaserede onlinediskussioner og gruppearbejde, hvor enkelte elever har fysiske fremmødeudfordringer kan med fordel overvejes gennemført elevstyret ved online tilstedeværelse i stedet for ved fysisk tilstedeværelse.
- Evaluering i form af dokumentation af arbejdsprocesser, mundtlige elevfremlæggelser, digitale test, quizzer eller løbende små opgaver i lektionerne eller videodokumentation kan med fordel overvejes flyttet fra fysisk tilstedeværelse til onlineaktiviteter og i visse tilfælde også fra lærerstyring til elevstyring.
Hvor kun 17% inden corona-perioden havde erfaringer med blended learning, er 60% blevet overbeviste om fordelene ved at styrke digitalt medierede læringsformer, således at de selv vil indføre blended learning i morgendagens undervisning.
Lærernes kendskab til undervisningsmetoder og deres virkning i egen undervisning er dermed udvidet væsentligt, hvilket styrker deres overvejelser om en hensigtsmæssig sammensætning af læringsformer, pædagogiske metoder og teknologianvendelse. De kan nærmere bestemt udvide deres metodefrihed til at vælge undervisningsmetoder, som de anser for at være de mest hensigtsmæssige blandinger af fremmøde- og onlineaktiviteter.
De digitalt innovative lærere peger på, at de især på fire områder vil bruge deres erfaringer i nye blended learning-sammenhænge:
De digitalt innovative lærere har opnået erfaringer med digitale undervisningsmetoder, der gør, at de mindst på samme niveau eller bedre er i stand til at vejlede, differentiere og evaluere end før corona-krisen. Som nogle af lærerne skriver i kommentarerne:
”Jeg har fået lavet en masse undervisningsvideoer med fagligt indhold, som jeg vil bruge efterfølgende eller være inspireret af til at arbejde videre med Flipped Learning m.v.” (lærer, EUD/Fødevarer, jordbrug og oplevelser).
”Jeg har fået ekstra fokus på de svage og stærke elevers forskellige arbejdstempo og vil gerne arbejde endnu mere med undervisningsdifferentiering fremadrettet. Jeg vil fortsat have stort fokus på variation af undervisningen.” (lærer, HHX)
”Har tidligere haft problemer med mundtlige fremlæggelser fra elever, der ikke tør gøre det foran klassen. De får nu lov til at gøre det fx virtuelt.” (lærer, STX).
Blended learning er en måde, hvorpå lærerne fremover kan drage nytte af deres erfaringerne med fordelene ved digitale undervisningsmetoder på ungdomsuddannelserne.
Alle landets skoler med ungdomsuddannelser har været lukket ned, og de digitalt innovative lærere kan derfor med rimelighed forventes at være til stede i varierende omfang på de fleste skoler. Ved at bringe skolens lærere sammen i en dialog om erfaringerne og i eksperimenter med nye blandingsforhold af undervisningsformer, kan erfaringerne fra nedlukningen bearbejdes i et didaktiske perspektiv på en ny normaltilstand: blended learning på ungdomsuddannelserne.
Michael Lund-Larsen, Centerchef, eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring
Søren Lundsgaard Jørgensen, Specialkonsulent, eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring
Bent B. Andresen, Lektor Ph.d., DPU, Aarhus Universitet
[1] Blended Learning – frem mod en ny normal på ungdomsuddannelserne, Tidsskriftet Læring Og Medier nr. 24. https://tidsskrift.dk/lom/article/view/125678