Uddrag af interview med Centerchef Michael Lund-Larsen fra Ugens profil på Altinget den 21. april 2021:
Der bør være mere fokus på lærernes metodefrihed
”Noget af det, der optager mig meget, er lærernes metodefrihed. Ikke fordi nogen vil tage den fra dem, men fordi den er svær at udfylde professionelt med de omvæltninger lærerne stilles overfor i disse år i form af krav om mere undervisning, differentierede elevforudsætninger og en teknologisk udvikling, som er uoverkommelig for den enkelte at holde sig opdateret om. Metodefrihed betyder i al sin enkelhed retten, men også pligten til at vælge den bedste metode til at opnå det ønskede læringsudbytte for målgruppen. Men lærerne kan dybest set ikke vide, hvad der er den bedste metode, hvis de ikke har viden om eller erfaringer med, hvad der virker. Det synes jeg, der bør være meget mere fokus på. Skoleledelserne er nødt til at skabe rammer for fælles videndeling og kompetenceudvikling i lærerkollegierne, hvis den enkelte lærer skal kunne udfylde sin rolle professionelt. Og uddannelsespolitikkerne er nødt til at skabe ressourcemæssigt rum til denne opgave for skoleledelserne.”
Lærerne har vist omstillingsparathed
”Lærerprofessionen har igennem flere år været underkendt. Men corona-nedlukningen viste, at langt de fleste lærere gik til den nye situation med krum hals og stor kreativitet. Selvfølgelig har der også været meget skidt – det kan ikke undgås, når læringsrummet ændres grundlæggende. Men det seneste års nød-undervisning har vist, at lærerne er utroligt omstillingsparate, når det gælder. Det afføder respekt!”
Brug for ny relationsskabende digital læring
”Corna-perioden har vist nødvendigheden af det fysiske samvær, men samtidig begrænsningen i at de mest anvendte undervisningsmetoder stadig er bundet til det fysiske klasserum. Jeg tror derfor, at der kommer et efterspil i form af ønsket om udvikling af undervisningsmetoder, hvor lærerne kan støtte eleverne i skabelse af deres egen læringskonstruktion både alene og i samarbejde med andre elever uanset, at undervisningen i perioder begrænses i sin fysiske udfoldelse. Samtidig håber jeg, der bliver fokus på efterslæbet i den faglige læring hos corona-periodens elevårgange. Vi må ikke stå med en stor gruppe elever, der fagligt, socialt og psykisk efterlades i et dårligt udgangspunkt for deres videre uddannelse i livet.”