eVidenCenter eVidenCenter eVidenCenter eVidenCenter
  • Ydelser
    • Kursuskatalog
      • Læringsmål og styrket fjernundervisning
      • Lær at dokumentere dine kursisters læringsudbytte
      • Udvikling og anvendelse af digitale test
      • Meningsfuld evaluering af undervisning
      • Online underviser-kursus: Styrk din online undervisning
      • Organiser din undervisning med Blended Learning
      • Udvikling af e-læringsaktiviteter
      • e-didaktik
      • Skab bedre læring gennem visualisering
      • Virtuel undervisning på gymnasierne
    • Oplæg
      • Fjernundervisning – pædagogik og didaktik
      • Valg af fjernundervisning
      • eDidaktik
      • Digital dannelse
      • Visuel programmering
      • Blended Learning
      • Web 2.0 og kollaborative aktiviteter
      • Flipped Classroom
    • Workshops
      • eDidaktik
      • Flipped Classroom
      • Visuel Programmering
      • Læringsspil
      • Evaluering af læring og undervisning
      • Scribbles
      • Videoproduktion med smartphone
      • Digitale test
      • Visualiseringer i læreprocesser
    • IT-parathedsundersøgelse
    • Priser
  • Certificering
    • Konceptcertificering
    • Certificeringsprocessen
    • Oversigt over certificerede e-læringsforløb
  • Uddannelse
    • Uddannelse i digital læring
      • Tilmeld dig Uddannelsen i Digital Læring her
    • Metoder og modeller
    • Webinarer
      • Fra nødundervisning til virtuel undervisning
  • Udgivelser
    • Virtuel Undervisning
    • Websites
    • Artikler
  • Projekter
    • Aktuelle projekter
  • Nyheder
    • Nyhedsbreve
  • Om os
    • eVidenCenters grundlag
    • Find medarbejder
    • Samarbejdspartnere
    • Kontakt
  • Blog
eVidenCenter eVidenCenter
  • Ydelser
    • Kursuskatalog
      • Læringsmål og styrket fjernundervisning
      • Lær at dokumentere dine kursisters læringsudbytte
      • Udvikling og anvendelse af digitale test
      • Meningsfuld evaluering af undervisning
      • Online underviser-kursus: Styrk din online undervisning
      • Organiser din undervisning med Blended Learning
      • Udvikling af e-læringsaktiviteter
      • e-didaktik
      • Skab bedre læring gennem visualisering
      • Virtuel undervisning på gymnasierne
    • Oplæg
      • Fjernundervisning – pædagogik og didaktik
      • Valg af fjernundervisning
      • eDidaktik
      • Digital dannelse
      • Visuel programmering
      • Blended Learning
      • Web 2.0 og kollaborative aktiviteter
      • Flipped Classroom
    • Workshops
      • eDidaktik
      • Flipped Classroom
      • Visuel Programmering
      • Læringsspil
      • Evaluering af læring og undervisning
      • Scribbles
      • Videoproduktion med smartphone
      • Digitale test
      • Visualiseringer i læreprocesser
    • IT-parathedsundersøgelse
    • Priser
  • Certificering
    • Konceptcertificering
    • Certificeringsprocessen
    • Oversigt over certificerede e-læringsforløb
  • Uddannelse
    • Uddannelse i digital læring
      • Tilmeld dig Uddannelsen i Digital Læring her
    • Metoder og modeller
    • Webinarer
      • Fra nødundervisning til virtuel undervisning
  • Udgivelser
    • Virtuel Undervisning
    • Websites
    • Artikler
  • Projekter
    • Aktuelle projekter
  • Nyheder
    • Nyhedsbreve
  • Om os
    • eVidenCenters grundlag
    • Find medarbejder
    • Samarbejdspartnere
    • Kontakt
  • Blog
Jun 14

Kompetenceudvikling af undervisere

  • June 14, 2010

I rapporten ”Lærernes undervisningskompetence”, som er udarbejdet af en arbejdsgruppe sammensat af repræsentanter fra KL, professionshøjskolerne og Undervisningsministeriet, gives der en række anbefalinger til, hvordan professionshøjskolerne gennem kompetenceudvikling kan styrke grundskolelærernes færdigheder inden for fire områder. Det drejer sig om klasserumsledelse, pædagogisk brug af it i undervisningen, undervisningsdifferentiering og evidensbaseret undervisning.
Rapporten kan, sammen med et sammendrag af arbejdsgruppens anbefalinger, findes på Undervisningsministeriets hjemmeside.

En af anbefalingerne lyder:

”Arbejdsgruppen anbefaler, at professionshøjskolerne fortsætter udviklingen af partnerskaber med kommunerne om udvikling af konkrete uddannelsesforløb, der matcher skolernes behov, herunder udvikling af mere fleksible tilrettelæggelsesformer for gennemførelse af uddannelsesforløbene”.

Hos eVidenCenter har vi gode erfaringer med at afvikle kompetenceudviklingskurser som fleksible e-læringsforløb, der tager afsæt i undervisernes egen praksis. EVA anbefalede i forlængelse af projektet It i skolen (2009), at kompetenceudvikling tager afsæt i undervisernes egen praksis. Det er også eVidenCenters erfaring, at en tæt forbindelse til praksis er en forudsætning for en vellykket kompetenceudvikling af undervisere.

eVidenCenter udbyder en række certificeringskurser til efteruddannelse af undervisere på gymnasialt niveau, som professionshøjskolerne med fordel kan hente inspiration fra. Kurserne er tilrettelagt som fleksible netbaserede læringsforløb, der tilbyder kursisterne at arbejde med problemstillinger i forbindelse med deres egen undervisningspraksis. En af fordelene ved at anvende e-læring i forbindelse med kompetenceudvikling er, at denne læringsform giver den enkelte kursist mulighed for at planlægge sit eget forløb ud fra et hensyn til andre arbejdsopgaver. En anden fordel er, at det giver kursisterne mulighed for at samarbejde og videndele på tværs af skole- og kommunegrænser.

Indholdsmæssigt er der i vore kurser især fokus på didaktiske og pædagogiske overvejelser i forbindelse med anvendelsen af e-læring, herunder mulighederne for at undervisningsdifferentiere med it, og vi er derfor glade for, at disse to fokuspunkter indgår i arbejdsgruppens overvejelser over kompetenceudviklingen af grundskolens undervisere.

Du kan læse mere om vore kurser her.

Af Niels Jakob Pasgaard, eVidenCenter og Daniella Tasic Hansen, eVidenCenter

Indsendt af Daniella Tasic Hansen, eVidenCenter 0 kommentarer Etiketter: differentiering, e-læring, fleksibel læring, Kompetenceudvikling

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Leave a reply Cancel reply

Your email address will not be published.

Recent Posts

  • Handlekompetence og bæredygtighed – en drivkraft for efteruddannelse! May 11, 2022
  • Informatikforståelse i bæredygtighedens tjeneste March 18, 2022
  • De digitalt innovative lærere vil bringe blended learning ind i fremtidens undervisning September 1, 2021
  • Der er behov for informatikforståelse på de merkantile ungdomsuddannelser August 19, 2021
  • Bæredygtig og demokratisk digital læring? May 5, 2021
eVidenCenter - Det nationale Videncenter for e-læring | c/o Aarhus Business College | Sønderhøj 28, 1. sal, A1.02. | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | CVR: 48 57 06 58 | EAN: 5798000554238