Få nu Uddannelse for Bæredygtig Udvikling med i regeringsgrundlaget!
I november måned registreredes for første gang nogensinde 2,9 mio. personer tilknyttet det danske arbejdsmarked. Det er det hidtil højeste antal og udgør præcis 50% af den danske befolkning, der netop nu er på 5,8 mio. Denne halvdel af befolkningen bidrager således til samfundets velfærdsniveau, produktion og videreudvikling – men er samtidig den halvdel, der er involveret i de største udfordringer, når vi taler om samfundets bæredygtighed.
Figur 1 Kilde Danmarks Statistik
Tiden går, før de håbefulde børn og unge kan bidrage
Bæredygtighed knyttes ofte til forhåbninger til især de knap 30 % af befolkningen, der er børn og unge og deres motivation og engagement for bæredygtighed og grøn omstilling af samfundet. Derfor er det afgørende at have fokus på uddannelse for bæredygtig udvikling i daginstitutioner, grundskole, ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser. Imidlertid vil der af indlysende årsager i gennemsnit gå op til 12-13 år, før nuværende børn og unge i større stil kan bidrage til den nødvendige bæredygtige omstilling med kompetencerne fra de uddannelser, de gennemfører.
De voksne uden for arbejdsmarkedet kan bidrage i civilsamfundet
I den anden ende af aldersspektret er knap 20% af befolkningen pensionister, der for de flestes vedkommende gennem deres arbejde har bidraget til det nuværende samfundsniveau i 40-50 år. Denne gruppe udgør en kæmpe ressource med deres lange livs- og arbejdserfaringer, og her kan engagement i bæredygtighed i stigende omfang ske gennem deltagelse i folkeoplysning og foreningsaktiviteter. Men ligesom den godt en procent på kanten af arbejdsmarkedet, der ikke kan bidrage arbejdsmæssigt og den godt en procent, der gerne vil, men har svært ved få lov, er disse grupper ikke direkte involveret i den produktion, der har mest betydning for samfundets bæredygtighed.
Nødvendigheden af efteruddannelse
Den gruppe, der gennem deres tilknytning til arbejdsmarkedet er størst – og altså nu udgør halvdelen af befolkningen – er også den gruppe, der har længst tid til at bidrage og samtidig dem, der kan påvirke mest til bæredygtig udvikling.
Men langt de fleste ved ikke, hvordan de kan bidrage, selvom mange undersøgelser har påvist, at viljen er der.
Svaret er naturligvis, at også denne gruppe skal uddannes til at bidrage til den bæredygtige udvikling.
Derfor skal efteruddannelsesaktiviteten, der er faldende og den laveste i 10 år, øges gevaldigt, hvis det skal lykkes. Og som den grønne tænketank Concito skriver i deres seneste rapport[1], kan ”grøn omstilling måske være den løftestang, som for alvor kan styrke og etablere en kultur for livslang læring”.
Alle skal bidrage
COP 27 har netop besluttet at kompensere lande, der er udsat for de klimaforandringer, som drivhusgasser fra bl.a. Danmarks produktion gennem årene har påført verden. Og i Danmark drøftes aktuelt om vi skal hæve vores målsætning om at reducere vores udledning af drivhusgasser til 80 % i 2030. Beslutninger, der kan være med til at reducere omfanget af truede dyrearter, ekstreme vejrforhold, oversvømmelser og tørke i verden.
Men det kan kun lade sig gøre, hvis alle danskere kan bidrage.
Der skal gøres noget nu!
Vi har jo mange af løsningerne, så det drejer sig i vid udstrækning om uddannelse – fra vugge til grav!
Derfor, kære regeringsforhandlende partier – skriv Uddannelse for Bæredygtig Udvikling ind i det kommende regeringsgrundlag!
80 organisationer bag otte partnerskaber for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling har et konkret forslag, som I er velkomne til at bruge:
Forslag til fremtidigt regeringsgrundlag
”Regeringspartierne finder det helt afgørende, at alle borgere har viden og kompetencer til at kunne indgå i den bæredygtige omstilling af samfundet. Det gælder både for de børn, unge og voksne, der er under uddannelse, og for de borgere, som har forladt det etablerede uddannelsessystem, eller som aldrig har fået en uddannelse. Ingen må lades i stikken.
Regeringen vil derfor arbejde for, at handlingsplanen for uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU), udarbejdet af en række uddannelsespartnerskaber, understøttes af den nødvendige lovgivning og økonomisk støtte til forskning, efteruddannelse og forsøgs- og udviklingsarbejde.”
Michael Lund-Larsen
Tovholder for Voksen- og efteruddannelsespartnerskab for uddannelse for bæredygtig udvikling samt
Centerchef for eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring
Sønderhøj 28
8260 Viby J
Mobil: 2044 2040
e-mail: mll@aabc.dk
[1] ”Manglende opkvalificering spænder ben for grøn omstilling”
Indlægget bragt på A4 uddannelse den 2/12 2022.