eVidenCenter bidrog med et indlæg på dette års konference i Netværk for Netbaserede Uddannelser. Konferencen blev åbnet af Etienne Wenger, der med sit oplæg Social theory goes online, udbyggede sin situeret læringsteori og argumenterede for, at en nuværende tredje fase af hans egen teori bør fokusere på identitetsskabelse som omdrejningspunktet for læring i det 21 århundrede. Og identitetsskabelse sker i konstant-spontan forhandling om grænserne mellem fællesskaber, som også medieres og konstitueres af it. På den måde rykker Wenger altså situeret læringsteori ind på en større arena for en diskussion af its betydning for læring. Og for praktisk talt at blive klogere på denne forskydelse af fokus, har vi en opgave i at eksperimentere med forskellene i at lære om, med, og for it.
Læs mere om tredje fase af Wengers m.fl. sociale læringsteori her.
Efter Wengers keynote gav vi selv et indlæg, hvor vi delte og diskuterede vores erfaringer med social læringsteori i et praktisk-didaktisk perspektiv. Det er erfaringer, vi har gjort os som vejledere og fjernundervisere på det erhvervspædagogiske diplommodul Uddannelse i digital læring.
På første del af uddannelsen arbejder vi fokuseret med social læringsteori, og har erfaret, hvordan et grundigt arbejde med at udvikle en detaljeret forløbsplan, der kæder læringsaktiviteter, tid og rum sammen med mål for såvel læring som undervisning, er en nøgle til at styrke samarbejde og relationer på tre niveauer: mellem os som vejledere og vores kursister (1), mellem kursisterne på holdet (2), og mellem vores kursister og deres egne elever på erhvervsuddannelserne (3). Relationer gælder altså et bredere fænomen end forholdet mellem underviser og deltagere, og i et pædagogisk perspektiv handler relationer dermed også om mere og andet end triviel feedback.
Men relationer skal ikke dannes for relationernes egen skyld, argumenterede vi med en opfordring til at reflektere over, hvad relationer skal betyde for undervisningen. For os betyder relationer bl.a.
- tillid til at stole på hinandens erfaringer, når vi arbejder med inspirationsøvelse i plenum
- tryghed med at eksperimentere i ukendt land, når gør det obligatorisk at afprøve i egen praksis som en del af at deltage i uddannelsen
- muligheden for at bringe unikke faglige perspektiver på underviserrollen ind, og som udveksles til stor inspiration mellem forskellige undervisere som ligemænd.
Som et tredje punkt har vi erfaret, at ovenfornævnte bidrag af relationer tager tid at lære at værdsætte. Det kræver tid og personlige ressourcer at engagere sig i hinandens læreprocesser fremfor at koncentrere sig selv. Flere af vores deltagere stiller derfor spørgsmålstegn ved pædagogikken. Som undervisere er vores mandat til at fastsætte den pædagogiske ramme derfor suppleret af et ansvar til at følge op på, hvorvidt og hvordan relationerne får den betydning, vi planlagde for.
Find eksempler og uddrag af vores forløbsplaner her i konferenceoplægget.