Voksen- og efteruddannelsessystemet skal sikre, at voksne gennem livslang læring til enhver tid har den viden, færdigheder og kompetencer, der er nødvendige for samfundets omstilling til en bæredygtig udvikling. Sådan lyder det i kapitlet om Voksen- og efteruddannelse for bæredygtig udvikling, som netop er afleveret i rapporten På vej mod…
Sep
20
May
11
Hvis VEU-systemet skal bidrage til bæredygtig omstilling, skal der udvikles nye undervisningsformater, hvor undervisningen opbygger deltagernes handlekompetencer i autentiske situationer. Det forudsætter virksomhedernes aktive medvirken samt mere fleksible rammer for tilrettelæggelse. Handlekompetencer er et begreb, der har været knyttet til bæredygtighedsområdet siden 90’erne, og som de seneste år har fået…
Mar
18
Ungdomsuddannelsernes har en vigtig rolle i at bidrage til løsningen af klimaudfordringerne og den grønne omstilling gennem undervisningen. Det kan bl.a. underbygges ved at koble tværfaglighed i innovative, kreative og entreprenante læringsmiljøer med informatikforståelse, som samtidig kan motivere de unge for videreuddannelser, der er med til at styrke Danmarks position…
Sep
01
60% af lærerne på ungdomsuddannelserne har taget digital læring til sig som en ny idé om pædagogisk praksis, som de vil realisere i form af blended learning. Dette påvises i en ny forskningsartikel udgivet i tidsskriftet LOM[1]. De såkaldt digitalt innovative lærere peger selv på, hvilke erfaringer der kan videreføres…
Aug
19
Informatikforståelse bør integreres i undervisningen på alle uddannelser og fag på de merkantile ungdomsuddannelser, så eleverne på et demokratisk og bæredygtigt grundlag kan forstå, påvirke og innovere informatik i forhold til det enkelte individ, virksomhederne og samfundet. Undervisningen bør endvidere give eleverne grundlag for overvejelse om mulig efter- eller videreuddannelse…