Ungdomsuddannelsernes har en vigtig rolle i at bidrage til løsningen af klimaudfordringerne og den grønne omstilling gennem undervisningen. Det kan bl.a. underbygges ved at koble tværfaglighed i innovative, kreative og entreprenante læringsmiljøer med informatikforståelse, som samtidig kan motivere de unge for videreuddannelser, der er med til at styrke Danmarks position…
Mar
18
Sep
01
60% af lærerne på ungdomsuddannelserne har taget digital læring til sig som en ny idé om pædagogisk praksis, som de vil realisere i form af blended learning. Dette påvises i en ny forskningsartikel udgivet i tidsskriftet LOM[1]. De såkaldt digitalt innovative lærere peger selv på, hvilke erfaringer der kan videreføres…
Aug
19
Informatikforståelse bør integreres i undervisningen på alle uddannelser og fag på de merkantile ungdomsuddannelser, så eleverne på et demokratisk og bæredygtigt grundlag kan forstå, påvirke og innovere informatik i forhold til det enkelte individ, virksomhederne og samfundet. Undervisningen bør endvidere give eleverne grundlag for overvejelse om mulig efter- eller videreuddannelse…
May
05
Forleden stødte jeg på nogle overvejelser fra Professor Thomas Ryberg, Aalborg Universitet om digital læring og undervisning som industriel produktion eller som økologisk og bæredygtig. ”Hvad vil vi med digitaliseringen, og hvilke værdier vil vi basere den på? Tidsoptimere? Gøre uddannelse omkostningseffektivt? Skal de digitale systemer overvåge studerende for plagiat…
Apr
21
Uddrag af interview med Centerchef Michael Lund-Larsen fra Ugens profil på Altinget den 21. april 2021: Der bør være mere fokus på lærernes metodefrihed ”Noget af det, der optager mig meget, er lærernes metodefrihed. Ikke fordi nogen vil tage den fra dem, men fordi den er svær at udfylde professionelt…