Computational Thinking (CT) er en problemløsningsmåde, der anvendes, når man designer digitale produkter. CT omfatter dekomposition (nedbrydning af problemet), mønsteridentifikation (blandt delelementer), abstraktion (identifikation af generelle sammenhænge) og algoritmedesign (løsningsforslag i form af trin eller proces). CT må ikke forveksles med programmering, idet programmering blot er den konkrete måde man…
Feb
12
Feb
06
”Vi forventer, at uddannelse og læring står over for en revolution i måden, vi alle sammen skal lære på ved hjælp af kunstig intelligens og anden robotteknologi samt adaptive og personaliserede læringsalgoritmer,” siger Vækstfondens direktør Christian Motzfeld i forbindelse med Vækstfondens investering på 190 mio. kr. i Area9’s adaptive læringsplatform.…
Dec
05
Forlagene investerer store summer i adaptive og såkaldt intelligente systemer, der efter sigende tilpasser sig den enkelte elevs niveau og målretter læringen til den enkelte. Uddannelsesudbyderne investerer i at afdække elevernes ageren i deres læringsplatforme, så de kan forudsige og tilbyde læringsstier, der er tilpasset den enkelte. Og unge startup-virksomheder…
Nov
23
Trepartsaftalen indeholder en tiltrængt vision om at udnytte potentialet i digitale undervisningsmetoder og evalueringsformer i efteruddannelsen. Ikke mindst på AMU-området giver det helt nye muligheder for at genskabe et fleksibelt og effektivt efteruddannelsestilbud, som kan imødekomme virksomhedernes og medarbejdernes behov for læring uafhængigt af tid og rum. AMU-systemet har hidtil…
Nov
17
Der breder sig i øjeblikket den misforståelse, at svaret på de unges mangel på teknologiforståelse i forhold til deres store teknologiforbrug er, at alle skal lære at programmere. Og fordi erhvervslivet (måske) kommer til at mangle 19.000 it-specialister om 13 år, kobler man svaret på de to problemer sammen. Men…