Meningsfuld evaluering af undervisning
Kursets varighed: 15 timer
Beskrivelse af kursus
På skoler og uddannelsesinstitutioner bliver der hvert år gennemført evalueringer af undervisningen. Kvalitetsrapporter bliver sendt
til lederne og behandlet i direktionen og bestyrelserne. I eVidenCenter har vi eksperimenteret med denne rituelle evalueringspraksis og
udviklet procesværktøjer, der skal gøre evalueringen mere meningsfuld for dem, der i sidste ende kan gøre mest ved kvaliteten:
underviserne og deres elever.
Du introduceres til en praksisorienteret evalueringsmetode, der fokuserer på dialogen om resultater fremfor indsamling og afrapportering af resultater.
Kursets læringsmål
Når du har deltaget på kurset, kan du
• Skelne mellem målsætning, undersøgelse, vurdering og opfølgning som fire separate led i en sammenhængende evalueringsproces
• anvende eVidenCenters procesværktøjer til at styrke evalueringsprocessens led i egen praksis
• reflektere over egen nuværende evalueringspraksis mhp. at kvalificere brugen af evaluering til gavn for undervisere og deres elever.
Kursets målgruppe
Undervisere, teams af undervisere og ledere med et pædagogisk ansvar.