eVidenCenter eVidenCenter eVidenCenter eVidenCenter
  • Ydelser
    • Kursuskatalog
      • Læringsmål og styrket fjernundervisning
      • Lær at dokumentere dine kursisters læringsudbytte
      • Udvikling og anvendelse af digitale test
      • Meningsfuld evaluering af undervisning
      • Online underviser-kursus: Styrk din online undervisning
      • Organiser din undervisning med Blended Learning
      • Udvikling af e-læringsaktiviteter
      • e-didaktik
      • Skab bedre læring gennem visualisering
      • Virtuel undervisning på gymnasierne
    • Oplæg
      • Fjernundervisning – pædagogik og didaktik
      • Valg af fjernundervisning
      • eDidaktik
      • Digital dannelse
      • Visuel programmering
      • Blended Learning
      • Web 2.0 og kollaborative aktiviteter
      • Flipped Classroom
    • Workshops
      • eDidaktik
      • Flipped Classroom
      • Visuel Programmering
      • Læringsspil
      • Evaluering af læring og undervisning
      • Scribbles
      • Videoproduktion med smartphone
      • Digitale test
      • Visualiseringer i læreprocesser
    • IT-parathedsundersøgelse
    • Priser
  • Certificering
    • Konceptcertificering
    • Certificeringsprocessen
    • Oversigt over certificerede e-læringsforløb
  • Uddannelse
    • Metoder og modeller
    • Webinarer
      • Fra nødundervisning til virtuel undervisning
  • Udgivelser
    • Virtuel Undervisning
    • Websites
    • Artikler
  • Projekter
    • Aktuelle projekter
  • Nyheder
    • Nyhedsbreve
  • Om os
    • eVidenCenters grundlag
    • Find medarbejder
    • Samarbejdspartnere
    • Kontakt
  • Blog
eVidenCenter eVidenCenter
  • Ydelser
    • Kursuskatalog
      • Læringsmål og styrket fjernundervisning
      • Lær at dokumentere dine kursisters læringsudbytte
      • Udvikling og anvendelse af digitale test
      • Meningsfuld evaluering af undervisning
      • Online underviser-kursus: Styrk din online undervisning
      • Organiser din undervisning med Blended Learning
      • Udvikling af e-læringsaktiviteter
      • e-didaktik
      • Skab bedre læring gennem visualisering
      • Virtuel undervisning på gymnasierne
    • Oplæg
      • Fjernundervisning – pædagogik og didaktik
      • Valg af fjernundervisning
      • eDidaktik
      • Digital dannelse
      • Visuel programmering
      • Blended Learning
      • Web 2.0 og kollaborative aktiviteter
      • Flipped Classroom
    • Workshops
      • eDidaktik
      • Flipped Classroom
      • Visuel Programmering
      • Læringsspil
      • Evaluering af læring og undervisning
      • Scribbles
      • Videoproduktion med smartphone
      • Digitale test
      • Visualiseringer i læreprocesser
    • IT-parathedsundersøgelse
    • Priser
  • Certificering
    • Konceptcertificering
    • Certificeringsprocessen
    • Oversigt over certificerede e-læringsforløb
  • Uddannelse
    • Metoder og modeller
    • Webinarer
      • Fra nødundervisning til virtuel undervisning
  • Udgivelser
    • Virtuel Undervisning
    • Websites
    • Artikler
  • Projekter
    • Aktuelle projekter
  • Nyheder
    • Nyhedsbreve
  • Om os
    • eVidenCenters grundlag
    • Find medarbejder
    • Samarbejdspartnere
    • Kontakt
  • Blog

Digital dannelse

Informations- og kommunikationsteknologiens (IKT’s) markante indtog i slutningen af 1990’erne har ført til udbredelsen af digitale medier og it-værktøjer i vidt omfang, både lokalt og globalt.
IKT har også påvirket uddannelsessystemet. I nyere tid har der derfor, i uddannelsesmæssig sammenhæng, været et stigende fokus på begreber som fx ”digital literacy” og ”digital dannelse”. Særligt begrebet digital dannelse er blevet inddraget og anvendt i dansk kontekst. Men hvad er digital dannelse?

I oplægget præsenteres I for forskellige perspektiver på begrebet, samtidigt diskuteres underviserens fremtidige rolle med afsæt i de digitale mediers og it-værktøjers mulige betydning for netop underviserens rolle. Formålet er at få skabt en forståelse af begrebet digital dannelse, set fra forskellige synsvinkler.
Du vil få redskaber til at relatere begrebet digital dannelse til egen praksis og få mulighed for at diskutere problemstillinger i den sammenhæng under oplægget.

Målgruppe: Undervisere, pædagogisk personale, uddannelsesledere i grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Varighed: Halvanden time
                

  • Kursuskatalog
    • e-didaktik
    • Lær at dokumentere dine kursisters læringsudbytte
    • Læringsmål og styrket fjernundervisning
    • Meningsfuld evaluering af undervisning
    • Online underviser-kursus: Styrk din online undervisning
    • Organiser din undervisning med Blended Learning
    • Udvikling af e-læringsaktiviteter
    • Udvikling og anvendelse af digitale test
    • Skab bedre læring gennem visualisering
    • Virtuel undervisning på gymnasierne
  • Oplæg
    • Blended Learning
    • Digital dannelse
    • eDidaktik
    • Flipped Classroom
    • Fjernundervisning – pædagogik og didaktik
    • Valg af fjernundervisning
    • Web 2.0 og kollaborative aktiviteter
  • Workshops
    • eDidaktik
    • Evaluering af læring og undervisning
    • Flipped Classroom
    • Læringsspil
    • Scribbles
    • Videoproduktion med smartphone
    • Visualiseringer i læreprocesser
  • IT-parathedsundersøgelse
  • Priser
eVidenCenter - Det nationale Videncenter for e-læring | c/o Aarhus Business College | Sønderhøj 28, 1. sal, A1.02. | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | CVR: 48 57 06 58 | EAN: 5798000554238