Digital dannelse
Informations- og kommunikationsteknologiens (IKT’s) markante indtog i slutningen af 1990’erne har ført til udbredelsen af digitale medier og it-værktøjer i vidt omfang, både lokalt og globalt.
IKT har også påvirket uddannelsessystemet. I nyere tid har der derfor, i uddannelsesmæssig sammenhæng, været et stigende fokus på begreber som fx ”digital literacy” og ”digital dannelse”. Særligt begrebet digital dannelse er blevet inddraget og anvendt i dansk kontekst. Men hvad er digital dannelse?
I oplægget præsenteres I for forskellige perspektiver på begrebet, samtidigt diskuteres underviserens fremtidige rolle med afsæt i de digitale mediers og it-værktøjers mulige betydning for netop underviserens rolle. Formålet er at få skabt en forståelse af begrebet digital dannelse, set fra forskellige synsvinkler.
Du vil få redskaber til at relatere begrebet digital dannelse til egen praksis og få mulighed for at diskutere problemstillinger i den sammenhæng under oplægget.
Målgruppe: Undervisere, pædagogisk personale, uddannelsesledere i grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Varighed: Halvanden time