Anvendelsesorienteret evaluering af organisationers udgangspunkt for implementering af e-læring.
E-læring, der er læring, der er helt eller delvist digitalt medieret, har stigende relevans for danske uddannelsesinstitutioner. Det skyldes bl.a. nye pædagogiske standarder for god undervisning, politisk pres for flere uddannede, krav om effektivisering og teknologiske muligheder samt erhvervslivets efterspørgsel.
Erfaringer med e-læring viser, at udviklingen af den enkelte undervisers praksis mod i højere og bedre grad at anvende digitale medier afhænger af en række målbare faktorer.
Disse er eksempelvis underviserens nuværende pædagogiske og didaktiske praksis; ledelsens daglige udøvelse af den overordnede strategi; samarbejds- og videndelingsformer mellem organisationens forskellige personalegrupper; underviseres og studerendes forhåndenværende digitale teknologier, samt underviseres og studerendes erfaring og motivation for at arbejde med digitale teknologier.
Formål
It-parathedsundersøgelser har til formål at tilvejebringe viden om ovenstående faktorer til en vurdering af, hvordan en organisation kan og bør implementere e-læring
Metode
Denne vurdering foretages som en overvejelse af sammenspillet mellem organisationens (mere eller mindre formulerede) e-læringsstrategi og undersøgelsens resultater.
Evalueringerne designes som en mixed method undersøgelse. Det betyder, at hver enkelt faktor undersøges ud fra, hvorvidt der ønskes et kvantitativt overblik over den enkelte faktors omfang eller et kvalitativ indblik i nuancer og betydninger af den enkelte faktor. Det sikrer en alsidig evaluering med lokal forankring.
Evalueringen inddrager data fra spørgeskemaundersøgelser, person- og gruppeinterview og i nogle tilfælde også fra undervisningsobservation og fokusgruppeinterview og evt. registre.
Det endelige design af It-parathedsundersøgelsen aftales i samarbejde mellem den konkrete uddannelsesinstitution og eVidenCenter ud fra nærmere formulerede mål med evalueringen og givne ressourcemæssige rammer.
Resultater
Evalueringen kan typisk afleveres som en skriftlig afrapportering. Heri fremgår en præsentation af undersøgelsens data, eksempelvis som diagrammer over kvantitative fund eller tematiske synteser på baggrund af forskellige interview. På baggrund af rapportens analyser diskuteres forskellige muligheder for at nå målene med e-læringsstrategien. Endvidere leveres der en række anbefalinger til særlige fokusområder og forslag til metoder til udvikling inden for disse områder.
Afrapporteringen kan alternativt ske ved en visuel præsentation og et efterfølgende seminar for relevante interessenter, der skal bruge evalueringens fund.
It-parathedsundersøgelsen udføres inden for en brutto-spørgeramme, der omfatter nedenstående områder.
Spørgeramme
Skolens strategi for udnyttelse af potentialet i e-læring samt strategiens muligheder og tilskyndelser i det daglige samarbejde mellem ledelse og undervisere.
Skolens it-faciliteter i form af læringsplatform, videndelingssystemer, kapacitet af udstyr, netværk, båndbredde, medieafvikling, support og lokaler, herunder de studerendes mulighed for at tilslutning af eget udstyr.
Skolens struktur og rammer for tilrettelæggelse af uddannelser, planlægning af undervisningsforløb og gennemførelse af undervisningen samt undervisernes kommunikation og samarbejde om dette.
Undervisernes didaktiske og pædagogiske praksis i forbindelse med planlægning, gennemførelse og evaluering af læring, der er helt eller delvist digitalt medieret.
Undervisernes inddragelse af it som værktøjer til formidling, samarbejde, differentiering, kommunikation og evaluering i undervisningen.
Det endelige spørgeramme for It-parathedsundersøgelsen aftales i samarbejde mellem den konkrete uddannelsesinstitution og eVidenCenter.