Visualiseringer i læreprocesser
Kursets varighed: 5 timer
Beskrivelse af kurses
Kursets fokus er at beskrive kvalificerede visualiseringer til læreprocesser.
Vi arbejder med styrker og svagheder ved de oftest benyttede modaliteter (foto, video, animationer mm.), når e-læringsmateriale
skal visualiseres. Vi fokuserer på de modaliteter, der egner sig bedst til e-læringsmaterialer. Visualiseringsmodellen præsenteres, og hvert
trin gennemgås med eksempler og henvisninger til en konkret case.
Undervejs gennemgår vi med udgangspunkt i din egen case overvejelser ift. praktiske eksempler, og vi diskuterer eventuelle alternative
visualiseringer.
Endelig gennemgår vi, hvordan man som underviser konkret kan arbejde med visualiseringer, og hvilke muligheder der findes.
Til sidst får du får mulighed for at arbejde med overvejelser om visualiseringer til dine egne faglige tekster.
Kursets læringsmål
Når du har deltaget på kurset, kan du
• arbejde med metoden til visualiseringsmodellen (visualiseringsdesign.dk)
• vurdere visualiseringer i forhold til en række principper, der har til formål at minimere den kognitive belastning under læreprocessen
• arbejde med udvikling af beskrivelser af visualiseringer, på hvilken baggrund egnede visualiseringer kan produceres på skolen – evt. støttet af en grafiker.
Kursets målgruppe
Undervisere på ungdomsuddannelser samt korte og mellemlange videregående uddannelser.