eVidenCenter eVidenCenter eVidenCenter eVidenCenter
  • Ydelser
    • Kursuskatalog
      • Læringsmål og styrket fjernundervisning
      • Lær at dokumentere dine kursisters læringsudbytte
      • Udvikling og anvendelse af digitale test
      • Meningsfuld evaluering af undervisning
      • Online underviser-kursus: Styrk din online undervisning
      • Organiser din undervisning med Blended Learning
      • Udvikling af e-læringsaktiviteter
      • e-didaktik
      • Skab bedre læring gennem visualisering
      • Virtuel undervisning på gymnasierne
    • Oplæg
      • Fjernundervisning – pædagogik og didaktik
      • Valg af fjernundervisning
      • eDidaktik
      • Digital dannelse
      • Visuel programmering
      • Blended Learning
      • Web 2.0 og kollaborative aktiviteter
      • Flipped Classroom
    • Workshops
      • eDidaktik
      • Flipped Classroom
      • Visuel Programmering
      • Læringsspil
      • Evaluering af læring og undervisning
      • Scribbles
      • Videoproduktion med smartphone
      • Digitale test
      • Visualiseringer i læreprocesser
    • IT-parathedsundersøgelse
    • Priser
  • Certificering
    • Konceptcertificering
    • Certificeringsprocessen
    • Oversigt over certificerede e-læringsforløb
  • Uddannelse
    • Metoder og modeller
    • Webinarer
      • Fra nødundervisning til virtuel undervisning
  • Udgivelser
    • Virtuel Undervisning
    • Websites
    • Artikler
  • Projekter
    • Aktuelle projekter
  • Nyheder
    • Nyhedsbreve
  • Om os
    • eVidenCenters grundlag
    • Find medarbejder
    • Samarbejdspartnere
    • Kontakt
  • Blog
eVidenCenter eVidenCenter
  • Ydelser
    • Kursuskatalog
      • Læringsmål og styrket fjernundervisning
      • Lær at dokumentere dine kursisters læringsudbytte
      • Udvikling og anvendelse af digitale test
      • Meningsfuld evaluering af undervisning
      • Online underviser-kursus: Styrk din online undervisning
      • Organiser din undervisning med Blended Learning
      • Udvikling af e-læringsaktiviteter
      • e-didaktik
      • Skab bedre læring gennem visualisering
      • Virtuel undervisning på gymnasierne
    • Oplæg
      • Fjernundervisning – pædagogik og didaktik
      • Valg af fjernundervisning
      • eDidaktik
      • Digital dannelse
      • Visuel programmering
      • Blended Learning
      • Web 2.0 og kollaborative aktiviteter
      • Flipped Classroom
    • Workshops
      • eDidaktik
      • Flipped Classroom
      • Visuel Programmering
      • Læringsspil
      • Evaluering af læring og undervisning
      • Scribbles
      • Videoproduktion med smartphone
      • Digitale test
      • Visualiseringer i læreprocesser
    • IT-parathedsundersøgelse
    • Priser
  • Certificering
    • Konceptcertificering
    • Certificeringsprocessen
    • Oversigt over certificerede e-læringsforløb
  • Uddannelse
    • Metoder og modeller
    • Webinarer
      • Fra nødundervisning til virtuel undervisning
  • Udgivelser
    • Virtuel Undervisning
    • Websites
    • Artikler
  • Projekter
    • Aktuelle projekter
  • Nyheder
    • Nyhedsbreve
  • Om os
    • eVidenCenters grundlag
    • Find medarbejder
    • Samarbejdspartnere
    • Kontakt
  • Blog
Aug 05

Balslev fortsætter sin kamp mod vindmøller

  • August 5, 2020

På Altinget har Balslev igen fået taletid[1] for sit teknologiske sortsyn. Balslev har gennemtravet en lang række rapporter og når frem til, at ”siden 1980’erne har den danske uddannelsessektor brugt enorme summer på ny teknologi. Formentlig til ingen verdens nytte”. Og det har han så skrevet en PhD over.

Jeg har ikke læst Balslevs PhD (og kommer heller ikke til det), men i sin almene formidling kommer han til at fremstå som en anden Don Quixote, der kæmper mod vindmøller.

Balslevs ærinde er at bekæmpe og i visse sammenhæng forbyde teknologi i undervisningen. Paradoksalt nok forsøger han at opnå tilslutning til dette ved selv at bruge den metode, som han kritiserer beslutningstagerne for at anvende, og som har givet navn til hans PhD: ‘Evidence of a potential’ – et fænomen, hvor bevis og potentiale smelter sammen.

Når man vurderer teknologier i undervisningen, er det nødvendigt at skelne mellem tre forhold:

  • den fysiske ramme (teknologien), der skal gøre et læringsindhold tilgængeligt
  • selve indholdet og dets læringsmæssige intention, samt
  • den kontekst, hvori indholdet skal anvendes.

Det får Balslev blandet sammen i sin formidling af sin forskning. Balslev påviser nogle forhold omkring de politiske beslutningsprocesser ved anskaffelse af den fysiske teknologi (enheder og systemer) for derefter at konkludere generelt om brugen i undervisningen uanset indhold og kontekst.

Vi kan godt blive enige om, at der er foretaget nogle ubegrundede investeringer i hardware. Alle kender fx til de mange smartboards, der står rundt på skoler og bruges på samme måde som gamle kridttavler – nu blot med digitale tusser. De blev solgt (og købt) på påstanden om, at de kunne skabe øget læring. Men det var en ramme uden indhold, så de fik aldrig nogen læringsmæssig effekt.

Der, hvor det går galt for Balslev, er, når han bruger disse fejlinvesteringer som grundlag for sin påstand om digitale teknologiers manglende læringspotentiale.

Balslev siger bl.a. i interviewet:

”Jeg tror ikke, det er muligt at lave et fokuseret læringsmiljø, så længe det lever parallelt med shopping, underholdning, porno, gambling osv.”

“Vi putter en masse børn ind i nogle dyre bygninger med en masse lærere, som vi har brugt millioner på at uddanne, og så er eleverne ikke rigtigt til stede.”

Det er Balslevs synspunkter om brugen af teknologi i undervisning – det er ikke forskning (evidens)!

I interviewet får Balslev også sagt: “Det, der nævnes i nogle rapporter, er, at den lærerintensive situation, hvor eleven får lærerens opmærksomhed, nærvær og differentierede undervisning, skaber den bedste læring. Det er der ingen computer, der er så god til endnu.”

Nej, for læring forudsætter et indhold i computeren og en kontekst skabt af læreren, hvori indholdet anvendes over for målgruppen i forhold til det ønskede læringsudbytte.

Under coronanedlukningen opstod faktisk gode eksempler på dette. Fx kunne en hidtil overset målgruppe – nemlig de ”stille elever” – profitere af den teknologibaserede undervisning[2]. I mange tilfælde syntes eleverne, at de havde det bedre og lærte mere end normalt, fordi de havde ro til at koncentrere sig, blev mindre forstyrret af klassekammerater og i højere grad følte sig ”set” af lærerne. Og lærerne fik pludselig øjnene op for, at den teknologibaserede undervisning faktisk havde potentiale til i et vist omfang at supplere den sædvanlige undervisning.

Det kan være en god ide med et opgør med den politiske lemminge-effekt, hvor politikere for at markere sig eller sin kommune pådutter undervisningssystemet teknologier, der ikke er belæg for – men det er ærgerligt, hvis det forhindrer brugen af digitale teknologier, hvor det giver mening.

Michael Lund-Larsen
Centerchef
eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring
Sønderhøj 9
8260 Viby J
Mobil: 2044 2040
e-mail: mll@aabc.dk


[1] https://www.altinget.dk/artikel/196326-forsker-hudfletter-aartiers-hovedloese-teknologiforbrug?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=forsiden-080720&utm_campaign=altingetdk+Altinget.dk&utm_medium%09=e-mail&utm_source=nyhedsbrev&fbclid=IwAR2chJPP8sGo06UFtrQRORh0KkDacLKQWtcSFOWzKBnNA1wqQLLE7t6Bk2I

[2] http://fjernundervisningstemperatur.dk – en undersøgelse på ungdomsuddannelserne under Coronanedlukningen udført at eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring og Tænketanken DEA.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Leave a reply Cancel reply

Your email address will not be published.

Recent Posts

  • Bæredygtig udvikling bør have en central placering i VEU-trepart June 6, 2023
  • Danmarks undervisere er centrale i den grønne omstilling March 24, 2023
  • Uden uddannelse ingen grøn omstilling December 2, 2022
  • Bæredygtig omstilling kræver livslang læring September 20, 2022
  • Handlekompetence og bæredygtighed – en drivkraft for efteruddannelse! May 11, 2022
eVidenCenter - Det nationale Videncenter for e-læring | c/o Aarhus Business College | Sønderhøj 28, 1. sal, A1.02. | 8260 Viby J | Tlf. 8936 3333 | CVR: 48 57 06 58 | EAN: 5798000554238